Gratis: 10 waardevolle meer-geld-overhouden- tips

die jij als Sociaal Werker eenvoudig en snel kunt delen op je Facebookpagina

De basis van een gezonde financiële huishouding

september 1, 2019 • Overzicht

Dozen vol administratie, brieven met aanmaningen. Of zelfs ongeopende enveloppen…… en onrust bij de cliënt.

Herkenbaar? Als sociaal werker kom je deze situatie vast regelmatig tegen. Om verder te kunnen met de hulpverlening zal eerst de situatie in kaart moeten worden gebracht. Dit kan alleen als er weer overzicht is.

Wat te doen?

Overzicht krijg je door de 1e stap, het ordenen van de administratie.

  1. Je kunt het ordenen samen met de cliënt doen maar er zijn ook organisaties die hierbij kunnen helpen. Denk aan Humanitas of Schuldhulpmaatje. Wellicht zijn er binnen jullie eigen organisatie vrijwilligers actief die hierbij kunnen ondersteunen.
  2.  Druk de cliënt op het hart niet meteen allerlei zaken als ordners aan te schaffen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een cliënt, goed bedoeld, veel meer koopt dan nodig is. Om te beginnen zijn nodig: een perforator, 3 ordners, een pak grote enveloppen, 2 pakken kartonnen tabbladen, een plastic mapje. Alles is verkrijgbaar bij de Action maar ook bij de Hema (grote, grijze ordners koop je daar voor 1 euro)
  3.  Overzicht geeft al snel meer rust. Natuurlijk is het belangrijk dat de cliënt leert om het zelf te doen maar soms is het handiger om het samen te doen. Het zien van allerlei brieven met aanmaningen kan er voor zorgen dat de cliënt passief wordt en niet ordent. Bij betalingachterstanden lopen de bedragen snel op. Even doorpakken is dan beter.
  4. Is de nood niet zo hoog, laat dan de cliënt zelf ordenen, bijvoorbeeld een kwartier per dag. Dit om te voorkomen dat iemand enthousiast begint, een dag bezig is en dan door de bomen het bos niet meer ziet.
  5.  Vindt de cliënt het lastig om te ordenen? Vraag dan om hij/zij in ieder geval alle enveloppen opent, de brieven op logo legt en op volgorde vwb datum.
  6.  Het Nibud heeft sinds kort e-mailcoaching voor het ordenen van administraties. Inwoners van de gemeente waar jij werkt kunnen zo zelf aan de slag, een mooie vorm van preventie: https://www.nibud.nl/consumenten/e-mailcoaching-bewaar/

Vragen?

Zijn er zaken waar jij als sociaal werker tegen aan loopt als het gaat om administraties, schulden, kortom de financiële huishouding? En wil je graag eens met me sparren? Dat doe ik graag, mail me op info@andreaterveld.nl en we maken een belafspraak. Samen kunnen we grotere problemen voorkomen!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *